image1 image1 image1

Millstone fanbase botteling

Dat ik een liefhebber ben van Millstone was waarschijnlijk al duidelijk bij de meeste lezers, maar ik ben niet de enige! Er is namelijk een echte Milstone fanbase. Het gaat hier om een facebook groep en speciaal voor deze groep is er inmiddels een heuse fanbase botteling. 

Als lid van deze fanbase kon ik de verleiding niet weerstaan om ook een fles van deze speciale botteling te bestellen. Na een aantal weken was de fles gearriveerd in het Osse. Tijdens het proeven had ik besloten om er eens een stukje over te schrijven, maar wist niet heel veel over het tot stand komen van deze botteling. Dat bracht mij tot het versturen van wat berichten naar de beheerder van deze groep, Marco Smits.

Ik vroeg Marco of hij misschien zijn motivatie over deze actie naar me te sturen zodat ik deze in mijn stukje zou kunnen plaatsen. Marco was direct enthousiast en het duurde geen dag of ik had het hele verhaal in mijn mailbox.
Nadat ik het stuk gelezen had kwam ik tot de conclusie dat ik het hele verhaal van Marco gewoon hier moet plaatsen dus bij deze!

The story so far...

Sinds de oprichting van de Facebook Fanbase (23 december 2016) steunt Zuidam Distillers de Fanbase volledig en werkt graag mee om iets terug te doen voor de klanten en fans van met name Millstone, maar ook andere Zuidam producten.
De Fanbase dag op 25 november 2017 was een eerste kennismaking voor velen en deze dag was een aanzet voor verdere samenwerking, mede doordat Patrick en Gilbert erg benaderbaar zijn en open staaan voor ludieke acties, zoals nu een speciale uitgave ,Limited Edition, exclusief voor de leden van de Fanbase: Een Single Cask Peated PX, Cask Strength, distilled May 2013, batch MWHP0021 uit cask 17B216: een first fill PX butt.
Voor de aantrekkelijke prijs van € 55,00 per fles (70 cl).

11 april 2018 was de dag dat ik samen met Patrick en medewerker Frans de selectie van het vat kon bijwonen en uiteindelijk mocht kiezen. Nadat we uitgebreid bijgepraat hadden werd al gauw duidelijk dat Patrick het initiatief van harte steunt, waar andere releases vaak nog even uitgesteld werden, was Patrick enthousiast om de fanbottle te gaan releasen. Onder het motto: Value for Money, dat was voor hem het belangrijkste, iets terug te doen voor zijn klanten uit de fanbase.
Sinds de oprichting hiervan was dat aantal leden gestaag gegroeid, mede door aankondigingen m.b.t. deze Fanbottle, ook via Patricks en Zuidam Distillers eigen Facebook pagina, steeg het ledental tot ver boven de 700.

De inschrijvingen werden door mij bijgehouden van 13 april tm 25 mei en ik noteerde 470 flessen die uit de 600 Liter PX Butt zouden komen. Een Millstone Milestone Moment.

Op 18 mei werd het geregistreerde aantal uit de PX butt gebottled en ook daar was ik bij aanwezig en kon ik dit met de fans live delen via de Facebook pagina...en sterker nog, ik mocht mee aan de slag met Anja, een van de vaste medewerksters van Zuidam.Dozen vouwen, flessen vullen, insealen en inpakken. Helaas was er een misdruk van de etiketten, die gaven maar 46% Alc. Weer. De Cask Strenght bottleling was immers op 56,2% gedaan., hierdoor werd labeling een weekje uitgesteld tot de herdruk binnen was.

De keuze voor specifiek deze fanbottle kon tot stand komen uit het aanbod wat Patrick me liet zien en proeven op 11 april. Ik ben zelf een liefhebber van sherry-based whisky en in de combinatie met peated malt krijg je wat mij betreft de lekkerste variaties.Oloroso had ook gekund, maar de PX butt waar als first fill een batch Millstone is was gegeaan in 2013 was toch wel de meest fantastische van de selectie, helemaal omdat het een single cask release zou worden..

Hoe bijzonder dan ook dat een PX butt ernaast, met eenzelfde batch geheel nog niet zo smaakte als deze geselecteerde cask. Mijn persoonlijke voorkeur is om wat hoger in de alcohol te zitten, want ik vind meestal sherry-based vanaf 46% echt het best op smaak.Van tastingnotes heb ik totaal geen verstand, het blijft voor mij nog altijd net de bijsluiter van medicijnen lezen, als je dat doet lust je niks meer... Ik ga op smaak en ervaring af...en aangezien Millstone mijn absolute favoriet is, mede door de verschillende expressies die uitgebracht zijn, kon deze fanbase botlle wat mij betreft niet beter. Vanwege de first fill zou er nog zo’n 50liter sherry in het hout zitten vertelde Patrick me in april, waarna hij me ook wat meer bijbracht over het peaten van de malt, door me twee new make spirits te laten proeven, die een andere cut-off hadden qua foreshots en feints. Bijzonder wat een verschil daar al qua smaak in zit. De magie in de PX butt heeft de rest gedaan en zie daar...de eerste fanbase released bottle is een feit.

Met Gilbert inmiddels ook aan tafel hebben we het etiket en de Fanbase titel nog wat uitgewerkt en namen we voor de bottles zo rond vaderdag ongeveer uitgeleverd te hebben, zodat bestellingen via meerdere slijters tegelijk met special#14 , de Millstone Moscatel verzonden kon worden. Bijzondere is wel dat het hier om dezelfde batch gaat uit 2013, waar vanwege een totaal ander cask type een hele andere smaak tot stand is gekomen. De aantrekkelijke prijs werd vastgesteld en er werd besloten om niet via een webshop of slijterij te leveren, maar om ook de locale slijterijen wat extra inkomsten te kunnen laten verkrijgen, dus is er voor gekozen om de flessen zo dicht mogelijk bij de fans te leveren, wat logistiek gezien een flinke uitdaging is geworden.
We zitten momenteel op 80-85 % van de uitlevering, waarbij naast reguliere leveringen ook het sales team op pad is gestuurd om flessen te leveren op een van de ongeveer 130 verschillende locaties, dicht bij de 240 fans die 1 tot maximaal 4 bottles geregistreerd hadden bij mij. Facebook Messenger draaide overuren, maar alle credits en respect gaan wat mij betreft geheel naar Zuidam en het gehele team wat er hard aan werkt dit mogelijk te maken. De passie die zij tonen werkt aanstekelijk en het is fantastisch om daar aan mee te mogen werken.

Om de release wat kracht bij te zetten verloot ik onder de fans een fles, die iemand kan winnen als hij/zij , wederom via de fanbase pagina op Facebook de leukste foto van zichzelf zet met deze Fanbase bottle erbij. De ontwikkelingen bij Zuidam Distillers staan niet stil, dus wat de toekomst brengt, hopelijk zoveel mogelijk in combinatie met mijn Fanbase pagina, zullen we afwachten, maar plannen genoeg, dus het is verstandig om af en toe maar eens op de koffie te gaan bij Patrick en Gilbert, ik wordt nog kind aan huis...Ha!

Marco Smits
Ps. Ook lid worden van de Millstone (Zuidam Distillers) Fanbase International? Meldt je aan: https://www.facebook.com/groups/1849222911981766/

Marco, dank voor dit verhaal en ik hoop nog veel van de Fanbase en Zuidam producten te mogen genieten!

Share
comments
2018  Whisky Oss