image1 image1 image1

Het ontstaan van een hype

20150113-DSC_0300

Public Enemy schreef in 1988: "Don't believe the hype - it's a sequel. As an equal, can I get this through to you". Volgens mij beschrijft deze regel uit het rap-nummer zo ongeveer wel het gevoel dat heerst onder de criticasters rond de populariteit van Glendronach's Octarine. Niet zozeer over de whisky zelf. De kwaliteit die geboden wordt voor de normale verkoopprijs van circa €30,00 is prima. De beperkte verkrijgbaarheid in combinatie met veel "social media" aandacht heeft er echter het laatste half jaar voor gezorgd dat er een ware run is ontstaan op de grijze kokers. Tenminste, binnen de Single Malt Whisky Group op Facebook.

Eerst maar eens kijken naar de definitie van een hype:

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk te beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen. (bron: Wikipedia)

Wat is er dan met de Octarine gebeurd waardoor dit een hype geworden is? Het begon volgens mij toen er een bericht gepubliceerd werd over een veilingsite in Engeland waar een fles Octarine voor maar liefst 270 pond werd aangeboden. Aan die kant van het water is deze botteling immers helemaal een zeldzame verschijning. Dit bericht zorgde voor een ware run op het goedje met als gevolg stijgende prijzen in de winkels, opkoopacties en "aanbiedingen" op internet. De kracht van de sociale media heeft zich hiermee dus ook weer bewezen.

20150113-DSC_0303 

Ik vraag me af of er eerder flessen zoveel duurder werden door een hype. Flessen waarvan de inhoud een originele verkoopprijs zeker waard was maar die vanwege ontstane zeldzaamheid en overmatige publiciteit ineens voor bijna astronomische bedragen op de markt kwamen. Tja, en als de jongens van Public Enemy gelijk hebben... Wat is dan de volgende beperkt uit te brengen zeer gewone whisky waar we uiteindelijk te veel voor zullen gaan betalen omdat de vraag het aanbod overstijgt? Het is immers een "vervolgverhaal".

Eigenlijk is het te triest voor woorden, laat staan voor een verhaal... Aan de andere kant is het natuurlijk wel een bijzonder verhaal dus waarom zou ik het niet vertellen? Weet je wat... Ik maak er maar eens een flesje van open en geniet van de mooie smaaksensatie van deze 8-jarige mengeling van Bourbon en Sherry. Dáár is ie uiteindelijk toch voor gemaakt. 

Share
comments
2019  Whisky Oss